ارتباطات
آسمان ششم
مطالب ششم ابتدایی و اطلاعات علمی دیگر

 بدترين نوع مجازات به نظرت چيه؟ محروم بودن از ارتباط با ديگران و تنها و بي خبر بودن، بدون ارتباط مثل موجودي مرده هستيم. همان طور كه مي دانيد احتياج پدر اختراع است و انسان اوليه هم مستثني از اين قضيه نبوده و به دنبال وسايلي براي ارتباط مي گشته است. ارتباط از ايما و اشاره و دود و كبوتر شروع شده تا به اينترنت و ماهواره رسيده است.
    دود و آتش از وسايل اوليه ارتباطات محسوب مي شود. از آتش در شب و از دود آتش در روز براي ارسال پيام استفاده مي شد. نمونه معروف آن، سرخپوستان هستند كه با استفاده از قطع و وصل دود آتش، پيام هاي مختلف مي فرستادند.
    فريادزدن و بوق يكي ديگر از راه هاي ايجاد ارتباط در روزگار قديم بوده است كه در جنگل ها كاربرد بيشتري داشت.
    كبوترهاي قاصد يا نامه بر از ديگر وسايل ارتباطي دنياي قديم بود. اين پرنده معمولاً از كبوترهاي معمولي بزرگتر است. نوك اين پرنده ها قوي تر و بال آنها بزرگتر از بقيه كبوترها است. كبوترهاي قاصد توانايي زيادي در يافتن مقصد دارند. از حس قوي آنها در جنگ اول جهاني براي ارسال پيام هاي جنگي استفاده زيادي مي شد. اختراع خط از ديگر تلاش هاي انسان براي ايجاد ارتباط بود. ظاهراً سومري ها عجله زيادي براي برقراري ارتباط با سايرين داشتند. مصريان نيز خط هيروگليف را اختراع كردند.
    ايرانيان باستان با استفاده از اسب و سوار تازه نفس (چاپار) نامه هاي دولتي را با سرعت به نقاط مختلف مي رساندند. انگليسي ها كه معمولاً در كپي برداري استاد هستند، از اين روش اطلاع رساني استفاده كردند و سيستم پست خود را بنيان نهادند. بعد از آنها آمريكايي ها از روش چاپار ايراني كپي برداري كردند و با استفاده از اسب نژاد پوني، سيستم پستي به نام پوني اكسپرس در سال ۱۸۶۰ ميلادي ايجاد كردند.
    از ديگر روش هاي قديمي كه از گذشته تا به حال همچنان باقي مانده، استفاده از نامه است.
    نامه توسط اداره پست ارسال و دريافت مي شود. كار اصلي شما اين است كه مشخصات درست گيرنده و فرستنده، ساير مشخصات ضروري و چسباندن تمبر را بدرستي انجام بدهيد تا از ارسال نامه خود مطمئن شويد. حواستان باشد، داخل پاكت نامه معمولي پول و طلانگذاريد. پست مالي، پست پيشتاز و اكسپرس، امنيت بيشتري براي ارسال و دريافت اشياي گرانبهاي شما دارد.
    همان طور كه خودتان بهتر مي دانيد، نوشتن لغات بر اساس موج الكتريكي، اساس و پايه تلگراف است. در سال ۱۷۹۲ «كلودچاپ» فرانسوي توانست ماشيني براي ارسال ۱۹۶ سيگنال به ساير نقاط اختراع كند. «ويليام كوك» انگليسي آن را كامل تر كرد، اما اين «ساموئل مورس» بود كه علايم تلگراف را به صورت ۳نقطه ابداع كرد.
    از ديگر ابزار مهم در ارتباطات راديو است كه مي تواند امواج خود را به فضا هم بفرستد.
    «ماركوني» ايتاليايي نخستين مخترع راديو بود. با نصب ترانزيستور توسط «ويليام شوكلي» در سال ۱۹۴۸ اين اختراع كامل تر و اندازه راديو كوچكتر شد.
    ماشين تحرير سرعت تحرير مطالب را بيشتر كرد. اين وسيله به ۳ حالت انگشتي، الكتريكي و الكترونيكي وجود دارد. دستگاه داراي صفحه كليدي است كه هر كليد ۲ كار يا ۲ حرف را به روي كاغذ نقش مي زند.
    تلفن هم كه ناگفته پيداست مهمترين وسيله ارتباط از زمان اختراعش تا به حال بوده است. كلمات گفته شده در اين وسيله تبديل به پالس الكتريكي مي شود و اين پالس ها در طول سيم حركت مي كنند تا به تلفن ديگر كه مورد نظر است، برسند و در آن دستگاه موج رسيده دوباره تبديل به صدا مي شود.
    تلفن بي سيم مشكل حركت كردن با تلفن را براي بعضي ها كه عادت به راه رفتن و حرف زدن دارند، حل كرد. اين آزادي عمل را مديون تكميل شدن فناوري راديويي هستيم. بعد از تلفن بي سيم، تلفن همراه به بازار آمد كه مقبول همگان واقع شد و به علت سادگي كاربري، خيلي زود توانست جاي خود را در ميان ساير تلفن ها باز كند. تلفن همراه در زمان حركت از منطقه اي به منطقه ديگر همچنان امواج را دريافت و ارسال مي كند.
    تلفن تصويري آخرين پديده در فناوري تلفن است.
    اين وسيله بر اساس امواج راديويي و ويديويي كه همزمان ارسال يا دريافت مي شوند، كار مي كند. در اين دستگاه صوت و تصوير به صورت علايم الكترونيكي منتقل مي شود و پس از رسيدن به مقصد، دوباره به شكل صدا و تصوير در مي آيد.
    نمابر نوشته و تصوير را از راه خطوط مخابراتي به دستگاه نمابر ديگر در آن سوي زمين ارسال مي كند و براي ارسال و دريافت متن ها و نوشته ها كاربرد زيادي دارد. نمابر وسيله اي ضروري در روزنامه ها، راديو و تلويزيون و بانك ها است.
    با دوربين عكاسي تصاوير مورد نظر را ثبت مي كنيد و با ساير وسايل ارتباطي ارسال مي كنيد. دوربين عكاسي بر پايه دريافت نور كار مي كند. نور از روي موضوع عكاسي بر سطح فيلم كه با ماده شيميايي خاصي پوشيده شده مي تابد و تصوير بر سطح فيلم ثبت مي شود. امروزه كاربرد دوربين هاي ديجيتال كه نياز به فيلم ندارند، رواج بيشتري دارد.
    دوربين هاي ويديويي تصاوير را به علايم الكترونيكي تبديل مي كند كه براحتي در صفحه تلويزيون مشاهده مي شوند. اين وسيله صدا را هم بر قسمتي از نوار ويديو به طور همزمان با تصوير ضبط مي كند. دستگاه پخش ويديو توانايي پخش اين علايم الكترونيكي را دارد.
    تلويزيون مهمترين وسيله ارتباطي جهان امروز است. اين وسيله به صورت مستقيم و لحظه اي صدا و تصوير را از هر جاي جهان كه اين اطلاعات ارسال مي شود، دريافت مي كند. اين دستگاه بر پايه امواج راديويي كار مي كند.
    تهيه و پخش تصوير و صدا در تلويزيون احتياج به كار گروهي دارد. به غير از هنرمندان كه در توليد برنامه ها دخالت دارند، گروهي از نيروهاي فني كه در كار توليد تصوير، صدا و نور مهارت دارند، براي توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني مشاركت مي كنند.
    رادار هم وسيله اي است كه بر اساس ارسال و دريافت امواج مي تواند اشيا را در فاصله هاي دور تشخيص بدهد. رادار در سال ۱۹۳۰ كامل و در جنگ جهاني دوم به عنوان راهنماي هواپيما و كشتي به خدمت گرفته شد. امروزه پليس از رادار براي يافتن خودروهاي پرسرعت استفاده مي كند.
    رادار هواپيماها را با ارسال و دريافت لحظه اي امواج هنگام پرواز در آسمان هدايت مي كند. مي توان با رادار از وجود هر نوع مانع، بويژه در شب و هواي ابري مطلع شد.
    كاركرد سونار مانند رادار است، يعني با ارسال و دريافت امواج از اعماق دريا، اطلاعاتي از قطعه هاي يخي شناور، تصاويري از اعماق دريا و فاصله سطح تا عمق دريا به دست مي دهد. مخترع سونار، فرانسوي ها هستند.
    ماهواره ها در مداري مشخص در اطراف زمين در گردش اند. اين وسيله در پخش برنامه هاي تلويزيوني، مخابرات، وضع آب و هوايي كمك زيادي به بشر كرده است. ماهواره تنها يك نقطه خاص را پوشش مي دهد.
    رايانه هم همان طور كه مي دانيد، در زندگي امروز ما نقش مهمي دارد كه با راه اندازي شبكه جهاني اينترنت و البته سيستم چت توانسته است فاصله ها را كوتاه و به تبادل فرهنگ ها كمك بيشتري كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط علی توکلی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 205
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 525
بازدید ماه : 525
بازدید کل : 224364
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران


جاوا اسكریپت

كد ماوس



کد متحرک کردن عنوان وب